XXIII TEMPORADA ALTA
FESTIVAL DE TARDOR DE CATALUNYA, GIRONA / SALT
Del 3 d’octubre al 8 de desembre de 2014
www.temporada-alta.net
www.temporada-alta.net
Un any més, el Festival Temporada Alta de Girona i Salt es prepara per convertir-se, durant la tardor, en el focus teatral del país amb noves produccions catalanes i una programació internacional de referència que, entre d’altres, articula la porta d’entrada d’espectacles iberoamericans.
La seva vint-i-tresena edició omplirà de nou diversos espais de Salt, Girona i altres localitats de la seva àrea urbana amb un programa en què no hi faltaran un bon número d’estrenes, produccions internacionals, propostes de tots els gèneres d’art en viu i per a tots els públics, inclosos els més petits.
La seva vint-i-tresena edició omplirà de nou diversos espais de Salt, Girona i altres localitats de la seva àrea urbana amb un programa en què no hi faltaran un bon número d’estrenes, produccions internacionals, propostes de tots els gèneres d’art en viu i per a tots els públics, inclosos els més petits.
El cartell estarà compost per una programació equilibrada entre les propostes internacionals més actuals i les noves produccions del país. En aquest sentit, es potenciarà el talent català i la jove creació i autoria, incloent una important llista d’estrenes dels nostres creadors i directors, mostrant així el bon moment que viu la dramatúrgia catalana. En aquest sentit, l’experiència positiva dels darrers anys organitzant la Setmana de Creació Contemporània, orientada al públic però també a portar a Girona professionals d’arreu del món perquè coneguin la feina del país, fa que l’aposta per la internacionalització, per convertir el festival en un referent europeu i en un espai per a la projecció de companyies del país, es repeteixi enguany.
Així mateix es consoliden les línies que han caracteritzat el festival en les seves darreres edicions, com són les col·laboracions amb altres festivals i teatres europeus (Festival Foreign Affairs de Berlin, Théâtre Garonne de Tolouse, Festival Automne de París), o bé la revalidació per segon any d’un cicle amb propostes de l’escena iberomericana. Una iniciativa que compta amb el suport del programa internacional del Ministerio de Cultura Iberescena i que té com objectiu consolidar el Festival com una de les portes d’entrada de les produccions llatinoamericanes a Europa. Està format per obres d’autors, directors i actors que han captivat als espectadors i han fidelitzat bona part del públic del festival, o bé noves apostes que encara no han actuat mai al nostre país.
Avanç de la programació:
Més de noranta espectacles es podran veure aquesta tardor, a Girona, Salt i la seva àrea urbana:
S’han escollit 5 produccions de 4 països llatinoamericans, una de les quals vindrà d’Argentina: "Solo, viejo y puto" és un espectacle dirigit per Sergio Boris, inèdit al festival, en què dos farmacèutics conversen amb dos transvestits que els compren hormones a la rebotiga, en un text en què predomina la soledat existencial.
El clàssic d’Àngel Guimerà, "Terra Baixa" es podrà veure en una adaptació per un sol actor, Lluís Homar, sota les ordres de Pau Miró en una producció de Temporada Alta/El Canal.
El sud-africà Brett Bailey ens acosta la seva particular visió de l’òpera Macbeth de Giuseppe Verdi, interpretada per 12 cantants negres i on el drama es trasllada al centre de l’Àfrica post-colonial, en un dels grans espectacles del Festival d’enguany.
El Festival acollirà el muntatge Ruz-Bárcenas, un text de Jordi Casanovas, dirigit per Alberto San Juan, que es basa en la reproducció fidel de fragments de l’interrogatori del jutge Ruz a l’ex-tresorer del Partit Popular
Repeteixen la Setmana de Creació Contemporània -que portarà programadors internacionals fins a Girona-, el projecte de dansa #FF80, el Torneig de Dramatúrgia Catalana, i s’estan preparant nous cicles pel festival d’enguany
Coup Fatal és la proposta del belga Alain Platel, en coproducció amb KVS i Les ballets C de la B, en què melodies barroques són acompanyades per música tradicional i popular congolesa, rock i jazz interpretats en directe
La proposta Concerts per nadons torna al festival amb un nou repertori que s’estrenarà sota el nom de Suite n.1, Els batecs del Cargol, en una edició que potencia el teatre familiar i el cinema
Més detalls de la programació:
Terra Baixa & Lluís Homar
Una de les perles del programa d’aquest any serà Terra Baixa & Lluís Homar, el clàssic d’Àngel Guimerà en una relectura per un sol actor, un repte escènic que assumeix Lluís Homar (que ja va protagonitzar el muntatge mític del teatre Lliure dels anys 80 del segle passat) en una producció de Temporada Alta i El Canal, adaptat per Pau Miró i Lluís Homar i dirigit per Pau Miró. Homar feia temps que volia revisitar el clàssic del teatre català que ha marcat profundament la seva carrera professional. L’actor va fer de Manelic quan només tenia 16 anys i aquest paper li va fer decidir que volia ser actor i va tornar-se a posar a la pell del pastor quan Fabià Puigserver va dirigir l’obra del Teatre Lliure. Ara interpreta els papers principals de l’obra ell sol en un espectacle que respecta l’argument i no tergiversa els personatges, en el que el mateix Homar anomena “una fantàstica bogeria”.
Terra Baixa & Lluís Homar
Una de les perles del programa d’aquest any serà Terra Baixa & Lluís Homar, el clàssic d’Àngel Guimerà en una relectura per un sol actor, un repte escènic que assumeix Lluís Homar (que ja va protagonitzar el muntatge mític del teatre Lliure dels anys 80 del segle passat) en una producció de Temporada Alta i El Canal, adaptat per Pau Miró i Lluís Homar i dirigit per Pau Miró. Homar feia temps que volia revisitar el clàssic del teatre català que ha marcat profundament la seva carrera professional. L’actor va fer de Manelic quan només tenia 16 anys i aquest paper li va fer decidir que volia ser actor i va tornar-se a posar a la pell del pastor quan Fabià Puigserver va dirigir l’obra del Teatre Lliure. Ara interpreta els papers principals de l’obra ell sol en un espectacle que respecta l’argument i no tergiversa els personatges, en el que el mateix Homar anomena “una fantàstica bogeria”.
Òpera i espectacles internacionals a Temporada Alta
Dues grans produccions internacionals que giren al voltant de la música posaran el focus al continent africà. La primera és "Macbeth, a post-colonial opera with music more or less by Verdi". L’òpera del compositor italià basada en l’obra de Shakespeare es ressitua ara al Centre de l’Àfrica, entre guerres i l’explotació despietada, però sense deixar de parlar de la traïció i l’ambició desmesurades. Aquesta versió de l’òpera esdevé una peça performativa íntima, escultural i molt visual, duta a terme per 12 cantants d’òpera negres i amb els músics a l’escenari, dirigits per l’artista visual Brett Bailey. Una clara aposta de Temporada Alta, en comunió amb altres festivals europeus, com ja és costum, per a impulsar la programació d’òpera contemporània amb un muntatge ambiciós i colpidor.
Coup Fatal és l’aliança del teatre KVS i la companyia belga de dansa Les ballets C de la B, companyia fundada per Alain Platel. El contratenor Serge Kakudji interpretarà melodies de diversos compositors barrocs acompanyat d’una orquestra de 13 músics de Kinshasa (República Democràtica del Congo). Al voltant de la veu de Serge Kakudji es crea un nou univers contemporani de música i imatge. La música integra de manera natural i exuberant les frases barroques amb la música tradicional i popular congolesa, rock i jazz.
Més enllà del teatre, Cirkus Cirkör, un dels màxims exponents de l’escola nòrdica de circ contemporani, presenta "Knitting Peace" (Teixit de Pau). Podeu veure un video promocional des de aquest LINK.
Els artistes de circ sempre s’esforcen per aconseguir l’impossible. És aquest esforç un camí cap a la felicitat? Esforçar-se per la pau al món i mirar d’aconseguir l’impossible? El fet de simplement esforçar-se pot canviar les coses? És possible teixir la pau?
L’espectacle és la segona fase d’un llarg procés en què la companyia sueca investiga les característiques intrínseques del circ a través de diverses formes d’expressió que esdevenen universals, i tothom les pot entendre, sorprendre’s i quedar-se amb la boca oberta.
Els artistes de circ sempre s’esforcen per aconseguir l’impossible. És aquest esforç un camí cap a la felicitat? Esforçar-se per la pau al món i mirar d’aconseguir l’impossible? El fet de simplement esforçar-se pot canviar les coses? És possible teixir la pau?
L’espectacle és la segona fase d’un llarg procés en què la companyia sueca investiga les característiques intrínseques del circ a través de diverses formes d’expressió que esdevenen universals, i tothom les pot entendre, sorprendre’s i quedar-se amb la boca oberta.
Temporada Alta és creació contemporània que parla del món que ens envolta i de les persones que hi viuen, i que parla de l’actualitat. El festival portarà a Girona el muntatge "Ruz-Bárcenas", un text de Jordi Casanovas i dirigit per Alberto San Juan que es va poder veure el mes de maig a Madrid. El text es basa en l’interrogatori del jutge Ruz a l’ex-tresorer del Partit Popular, Luis Bárcenas, personatges que encarnen Manolo Solo i Pedro Casablanc respectivament. Casanovas representa la realitat com una ficció en un espai que obliga a la reflexió, per tal d’ajudar a construir un pensament crític que no es pot desenvolupar en un espectacle mediàtic saturador.
Familiars i altres espectacles
Com a novetat, la vint-i-tresena edició de Temporada Alta també vindrà marcada per la potenciació del teatre familiar i el cinema, que ja va irrompre l’any passat a la programació. Concerts per a nadons, una de les fórmules d’èxit del Festival, torna enguany amb un nou muntatge. Sota l’assessorament artístic del creador del projecte, Paulo Lameiro, es presenta Suite n.1, Els batecs del Cargol, adreçat especialment a infants de fins a 3 anys per gaudir de la música compartida entre infants i intèrprets, pares, mares i germans, avis i amics. El batec és la primera música que escoltem, fins i tot abans de néixer. El cargol, per la seva banda, és una icona de la innocència i de la constància, que no arriba mai tard enlloc perquè no es deixa estressar pel ritme frenètic del món exterior. Així, sorgeix una suite de contrapesos, entre l’ordre i el caos, entre l’equilibri i la inestabilitat, entre la raó i allò visceral.
Torna als escenaris la companyia Dei Furbi, Premi Max 2014 a la millor obra musical, que estrenarà el seu nou espectacle al festival, Trilogia MozArt - Variacions Dei Furbi 2. La companyia firma amb personalitat pròpia, una manera de fer teatre que segueix les tècniques de creació col·lectiva amb l’esperit del carnaval o el carrusel de la comèdia humana com a teló de fons. A partir de la trilogia més famosa en la història del gènere operístic (Les noces de Fígaro, Don Giovanni i Cosi fan tutte), reunides sota la mirada de la companyia Dei Furbi i la direcció de Gemma Beltran, en aquest nou espectacle la companyia continua la recerca en el seu llenguatge poètic, líric i visual sempre salpebrat amb bones dosis d’humor.
Com sempre, Temporada Alta completa la seva oferta amb la programació d’obres que ja han estat testades pel públic de Barcelona i/o en gira. Una proposta que ja ha triomfat al Festival Grec d’aquest any és "La partida", dirigida per Julio Manrique. Ramon Madaula, Andreu Benito, Joan Carreras, Marc Rodríguez, Andrew Tarbert i Oriol Vila són sis personatges que disputen una partida de pòquer i parlen de temes que van més enllà del joc. L’obra es podrà veure el cap de setmana d’arrencada del Festival al Teatre Municipal de Girona.
A més a més, es podran veure dos èxits de la cartellera barcelonina de dues de les grans companyies de casa nostra:
"Bits" de Tricicle i "Dones com jo", de les T de Teatre, que s’han posat sota les ordres de Pau Miró. Les entrades ja són a la venda, així com les d’El intérprete, amb Asier Etxeandia, i PaGAGnini, el vibrant espectacle d’Yllana que compta amb el prodigiós violinista Ara Malikian.
"Bits" de Tricicle i "Dones com jo", de les T de Teatre, que s’han posat sota les ordres de Pau Miró. Les entrades ja són a la venda, així com les d’El intérprete, amb Asier Etxeandia, i PaGAGnini, el vibrant espectacle d’Yllana que compta amb el prodigiós violinista Ara Malikian.
Programació musical
També estrenaran a Temporada Alta Albert Pla i Pascal Comelade, que tornen a treballar junts després de Somiatruites en un espectacle titulat Tendresa i destrucció. El Festival també acollirà l’estrena a Catalunya del nou projecte de la cantant portuguesa Dulce Pontes, Puertos de Abrigo.
Les entrades per a tots aquests espectacles ja es poden adquirir, així com les dels concerts Granada, el celebrat disc deSílvia Pérez Cruz i Raül Fernandez Miró, i Els Amics de les Arts.
També Vetusta Morla tornarà a Temporada Alta per presentar el seu nou àlbum La Deriva. Ho faran en un concert a La Mirona, amb Carmen 113 com a teloners, el divendres 3 d’octubre, en una jornada que tindrà un programa doble de música: just abans del concert del sextet madrileny, l'Auditori de Girona acollirà
l’actuació de Bombino, el guitarrista tuareg que actuarà per primer cop a la ciutat.
Temporada Alta continua explorant noves fórmules de finançament i de relació amb els sectors econòmics i socials del territori. En aquest sentit la Fundació La Ciutat Invisible s’implicarà, enguany amb el Festival organitzant activitats professionals, entre altres. El Cercle CT, depenent d’aquesta fundació, ha treballat durant els últims mesos amb un equip d’empresaris per fomentar la trobada entre cultura i empresa. A més, l’aportació econòmica dels empresaris que formen part d’El Cercle CT ha permès pagar un dels espectacles internacionals de la programació d’aquest any, en concret, l’òpera contemporània Macbeth.
· Bombino (3 oct. / Auditori de Girona)
· Vetusta Morla + Carmen 113 (3 oct. / La Mirona)
· La Partida, dir. Julio Manrique ( 4 oct. / Teatre Municipal)
· Trilogia MozArt, de Dei Furbi (4 oct. / Teatre de Bescanó)
· Dulce Pontes (9 oct. / Auditori de Girona)
· Albert Pla i Pascal Comelade (17 oct. / Teatre de Salt)
· Yann Tiersen (17 oct. / Auditori de Girona)
· Bits, de Tricicle (23, 24 i 25 oc. / Auditori de Girona)
· El Intérprete, amb Asier Etxeandia (28 oct. / Auditori de Girona)
· Sílvia Pérez Cruz i Raül Fernandez Miró (31 oct. / Auditori de Girona)
· Dones com jo, T de Teatre i Pau Miró (1 nov. / Teatre de Bescanó)
· PaGAGnini, amb Ara Malikian i Companyia Yllana
(23 nov. / Auditori de Girona)
Calendari del Festival:
· 4 de setembre: presentació de tota la programació, amb propostes de teatre, dansa, circ, música, cinema, noves tendències teatrals i produccions internacionals.
· Del 5 al 8 de setembre: venda preferent per als socis d’El Club CT
(més informació a www.ciutatinvisible.org).
· A partir del 9 de setembre: venda d’entrades i “paquets” de tots els espectacles
(al web del festival i a les taquilles dels teatres)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada