La companyia Vol-Ras es retira dels escenaris després de 35 anys
La companyia de teatre gestual i d’humor Vol-Ras ha decidit posar punt i final als seus 35 anys de trajectòria a causa de la manca en les ajudes institucionals i per la caiguda en la contractació de funcions en gira, directament relacionada també amb l’escàs pressupost dels ajuntaments i i teatres de tot l’estat per programar els seus equipaments.
D’aquesta manera, es produeix la contradicció que una de les companyies catalanes amb més representacions fora de Catalunya -especialment a la resta de l’estat però també a festivals internacionals i a l’estranger- desapareixerà per la manca d'ajudes, algunes d'elles establertes per conveni trianual.
La retallada en el diner públic destinat a donar estabilitat a les companyies, junt a la pèrdua de pressupost dels teatres municipals són les principals causes per les quals Joan Faneca i Joan Segalés, fundadors, creadors i actors de la companyia Vol-Ras baixen de l’escenari, si més no com a parella artística, després de més de tres dècades.
La companyia tancarà la seva trajectòria amb una gira del seu darrer espectacle, que s’està gestant. Da Capo ja ha passat durant el 2014 per diverses ciutats, com Toledo, València, Saragossa, Estagel (França), Màlaga, Ceuta, Reus i moltes altres. El mes de desembre Da Capo i Vol-Ras celebraran les seves darreres representacions al Teatre Poliorama, en dates que encara estan per determinar.
Al llarg de la seva trajectòria Vol-Ras ha estrenat 19 espectacles i més d’un milió d’espectadors han assistit a les més de 3.400 funcions s’han representat en diferents països. Totes aquests aventures han estat dutes a terme amb sis directors col·laboradors i una dotzena d’actors i actrius, que han variat en funció de les necessitats de cada projecte.
Da Capo. Què passa darrere els decorats?
Da Capo és el darrer dels espectacles de Vol-Ras, que es va estrenar el 3 d'octubre de 2013 al Teatre Arbolé de Saragossa. Joan Faneca i Joan Segalés es converteixen en dos tècnics d'escena que viuen un concert al seu aire: la seva preparació, els imprevistos, els conflictes que sorgeixen entre ells, la rebel·lió dels objectes o el servei de la funció.
L’obra, que s’inspira en Familie Flöz, Federico Fellini, John Cage i en la vida mateixa del teatre i dels músics, és un recorregut des del silenci cap a la música, sense paraules i amb humor.
Psssh (1991) |
Vol-Ras va néixer a Barcelona l’any 1980 i és una de les companyies pioneres a l’estat espanyol en el teatre gestual. La precisió tècnica en els moviments, la varietat de recursos humorístics i una posada en escena acurada són la base sobre la qual la companyia ha creat un estil propi, convertint-se en referent en el teatre gestual i d’humor.
Flight (1983) |
Vol-Ras ha volgut jugar sempre amb situacions i personatges que el públic pogués reconèixer: el món que els envolta ha estat sempre la seva principal font d’inspiració i d’observació, especialment les relacions humanes que mostren com de ridícules podem ser les persones en diverses situacions.
Un segon ingredient ha estat posar en escena els objectes, vestuari i escenografia mínima i indispensable per tal que l’obra funcioni, evitant sempre sobrecarregar l’escena.
Cavallet d'li·lusions (1980) |
La companyia no ha tingut mai barreres i ha utilitzat totes les eines i tècniques que han tingut a l’abast: malabarismes, acrobàcies, instruments musicals, trucs de màgia, monocicles, equilibris, pirotècnia, així com el llenguatge, el silenci i la música.
FINS A SEMPRE VOL-RAS...
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada