L’Orquestra Camera Musicae celebra el seu desè aniversari presentant deu noves produccions
i una cinquantena de concerts per a la temporada 2015-2016
i una cinquantena de concerts per a la temporada 2015-2016
La formació tarragonina debuta a Girona i obre temporada a Tarragona i Reus amb la mezzosoprano Marta Infante interpretant els colpidors Kindertotenlieder. Completen el programa l’Adagietto de la Simfonia núm. 5 i les Cançons bíbliques de Dvořák
Camera Musicae celebra el seu desè aniversari presentant deu programes distints i temporades estables al Teatre Tarragona i al Palau de la Música Catalana
L’Orquestra Camera Musicae (OCM) ha presentat la temporada de concerts 2015-2016. La formació de Tarragona que lidera Tomàs Grau donarà el tret de sortida a la temporada del seu desè aniversari amb un programa titulat Mahler i els Kindertotenlieder. Aquest concert, centrat principalment en l’obra del compositor austríac, s’escoltarà el proper divendres, 23 d’octubre, a les nou de la nit, a la Sala Montsalvatge de l’Auditori de Girona en el que serà el debut de la formació a la capital gironina. El mateix programa es repetirà el diumenge 25 d’octubre, a dos quarts de set de la tarda, al Teatre Tarragona i dos dies després, el dimarts 27 d’octubre, a les nou del vespre, al Teatre Fortuny de Reus.
Camera Musicae s’acompanyarà per a l’ocasió de la veu de la reconeguda mezzosoprano Marta Infante, que repeteixen col·laboració després d’una primera experiència positiva la temporada 2012-2013, en què van abordar conjuntament un programa barroc (Vivaldi Opera), en format cambrístic, que va portar-los a escenaris com el Palau de la Música Catalana o el Real Coliseo de Carlos III de San Lorenzo del Escorial, a Madrid.
Per festejar el seu desè aniverari, l’Orquestra Camera Musicae comptarà enguany amb la col·laboració, en diversos dels seus programes, d’artistes com Asier Polo, John Rutter, Salvador Brotons, Núria Rial, Àngel Òdena, Massimo Spadano, l’Orfeó Català, José R. Pascual-Vilaplana o Miquel Ramos, entre d’altres.
Amb una cinquantena de concerts repartits al llarg de la temporada 2015-2016 i cicles de concerts estables al Teatre Tarragona i al Palau de la Música Catalana, on l’OCM programa per quart any consecutiu una temporada de concerts de producció pròpia, Camera Musicae es perfila com una de les formacions orquestrals més actives del país i amb major projecció. Els músics que la integren, formats en bona part a les escoles superiors de música del nostre país i amb experiència en orquestres i formacions de cambra de diversos països europeus, troben en l’OCM una orquestra professional jove però amb prou bagatge com per desplegar un total de deu produccions diferents al llarg d’una mateixa temporada. Algunes d’elles, de caràcter extraordinari, com el programa titulat El Rèquiem de Fauré i la Quarta de Txaikovski que el març de l’any vinent servirà per festejar el desè aniversari de l’OCM al costat de dos reconeguts solistes internacionals: Núria Rial (que ja ha col·laborat anteriorment amb Camera Musicae) i el baríton tarragoní Àngel Òdena.
Pel que fa a la presència de Camera Musicae a Tarragona, Tomàs Grau ha presentat els quatre concerts que integren el cicle de l’orquestra al Teatre Tarragona:
· Concert 1: Mahler i els Kindertotenlieder - Obres de Mahler i Dvorák
Marta Infante, mezzosoprano
Tomàs Grau, director
Diumenge 25 d’octubre de 2015, a les 18.30 h
· Concert 2: L’Orquestra Camera Musicae i el violoncel d’Asier Polo - Obres d’Elgar i Schumann
Asier Polo, violoncel
Tomàs Grau, director
Divendres 29 de gener de 2016, a les 21 h
· Concert 3: El Rèquiem de Fauré i la Quarta de Txaikovski - Concert 10è aniversari
Cor Jove de l’Orfeó Català
Núria Rial, soprano
Àngel Òdena, baríton
Tomàs Grau, director
Dissabte 5 de març de 2016, a les 21 h
· Concert 4: La música aquàtica vista per Massimo Spadano - Obres de Haydn, Mozart i Handel
Massimo Spadano, violí solista i director
Diumenge 17 d’abril de 2016, a les 18.30 h
Mahler: entre l’emoció i la memòria
No passa cada dia que se’ns ofereixi l’oportunitat d’experimentar, en pròpia pell, l’emoció que genera l’escolta de la música del genial Gustav Mahler. La interpretació del conegudíssim Adagietto de la Simfonia núm. 5 del compositor austríac està clava en la retina -però sobretot, en la memòria- de tots els qui l’associen a la bellesa decadent del film Mort a Venècia, de Visconti. En realitat, l’estil compositiu de Mahler impregna tota la pel·lícula, la magnifica: ho reviurem en aquest concert que culmina amb la interpretació dels seus colpidors -però magnífics- Kindertotenlieder.
Mahler va compondre aquest cicle de cançons 'per als infants morts', entre els anys 1901 i 1904. Per fer-ho, es va valdre de cinc poesies d’entre les 214 que integren el corpus literari de Friederich Rückert. La llum és, en aquest sentit, el comú denominador entre els poemes musicats i probablement sigui el factor que va fer-ne decantar la tria. La composició d'aquest cicle va arribar sis anys abans de la mort de la filla de Mahler, Maria, de quatre anys, en allò que podem entendre (més si resseguim els escrits de la seva esposa) com a una premonició entre desoladora i cruel. Música introspectiva i emocionant que la soprano lleidatana Marta Infante abordarà al costat de l’Orquestra Camera Musicae, amb qui ha col·laborat en diverses ocasions. Tomàs Grau, director titular i artístic de la formació tarragonina, dirigirà aquest programa de clara complexitat interpretativa. El concert es clourà amb les Cançons bíbliques, op. 99, del txec Antonín Dvorák, compostes durant la seva estada a Nova York i de to també marcadament melancòlic.
El programa:
Adagietto de la Simfonia núm. 5 de Gustav Mahler
Kindertotenlieder de Gustav Mahler
Cançons bíbliques, op. 99 d’Antonín Dvorák
Marta Infante, mezzosoprano
Tomàs Grau, director
Sobre Marta Infante:
Nascuda a Lleida, realitza estudis superiors de cant a l’acadèmia d’art de la Universitat d’Ostrava, a la República Txeca. Ha cantat com a solista amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Nacional de España, RTVE, Real Filharmonia de Galícia, ORCAM, Simfònica de Bilbao i Filharmònica de Málaga, entre d’altres. Ha realitzat també actuacions en nombrosos països europeus i a les principals ciutats d’Amèrica del Sud, Orient Mitjà i Japó, treballant amb directors com Vaclav Luks, Enrico Onofri, Giovanni Antonini, Federico Maria Sardelli, Paul Goodwin, Ottavio Dantone, Richard Egarr i Rinaldo Alesandrini.
En l’àmbit de la música antiga ha cantat en nombrosos festivals com Bienale de Venècia, The Bijloke (Bèlgica), Festival Baroque de Sablé (França), Janackuv Maj (Txèquia), Oslo International Church Music Festival (Noruega), Concentus Moravie (Txèquia), Festival International de Musiques Sacrées de Fribourg (Suïssa), Festival de
Música Antigua de Sevilla, Festival d’Aranjuez, etc., amb grups com La Caravaggia, Concierto Español, Vespres d’Arnadí, Orquesta Barroca de Sevilla, La Galanía, Orquestra Barroca Catalana, La Capilla Real de Madrid, Los músicos de su Alteza, Acadèmia 1750, Collegium 1704, Collegium Marianum, Anthonello i Ars Longa.
Ha enregistrat concerts en directe per Mezzo, Ràdio Txeca, Catalunya Música, RTVE i nombroses discogràfiques com Alpha, Glossa, Enchiriadis, CDM, Verso i Änima e corpo.
Entre la seva extensa discografia destaquen les òperes Amor aumenta el valor i Iphigenia de José de Nebra, Alto cantatas de Telemann, Tonos al arpa, Cantate contarini i Juditha Triumphans.
Sobre l’OCM:
L’Orquestra Camera Musicae (OCM) de Tarragona, fundada l’any 2006, va néixer en el marc de la companyia d’òpera del mateix nom, amb l’objectiu de participar en les seves representacions operístiques. El setembre de 2007 es va presentar al públic en solitari. D’ençà de la temporada 2008-09, l’OCM organitza la seva pròpia temporada de concerts, amb caràcter estable, on compagina el repertori clàssic amb la descoberta de noves obres i de nous compositors. L’Orquestra va iniciar la temporada 2009-10 el seu projecte de residència a l’Auditori de l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell, vigent en l’actualitat.
L’OCM ha gaudit d’una gran rebuda per part del públic català i ha estat seleccionada per participar en cites de la importància del Festival Internacional de Música Pau Casals del Vendrell, el San Miguel Mas i Mas Festival, el Festival de Música de Llívia, el Festival Interludi de Calonge o el Festival de Rialp, entre d’altres. Així mateix ha actuat en sales de concert com L’Auditori de Barcelona, l’Auditorio Nacional de Madrid i el Palau de la Música Catalana, on produeix la seva pròpia temporada de concerts d’ençà de la temporada 2012-13. Recentment ha realitzat una gira de concerts per diferents ciutats d’Alemanya, Txèquia i Suïssa.
De manera paral·lela a la seva activitat concertística, l’OCM ha enregistrat els discs De Catalunya al món, Un conte de Nadal iMediterráneo. Des del seu inici, Tomàs Grau n’és el director titular i artístic, i des de la temporada 2014-15, Jordi Mora és el principal director convidat de la formació.
L’empastament i la naturalesa del seu so atorga ja a aquesta formació una evident solvència, en gran part adquirida gràcies al treball del seu titular, Tomàs Grau, artista preparat, de gest franc i bon criteri Arturo Reverter - Revista Scherzo
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada