divendres, 6 de març del 2015

Las amistades peligrosas al Goya

"Las amistades Peligrosas"
Carmen Conesa i Edu Soto protagonitzen el clàssic irreverent de Laclos, 
Un text dramàtic, humorístic i musical ,
a partir de l'11 de març al Teatre Goya 



El Teatre Goya aposta per Las amistades peligrosas, la versió del clàssic de Laclos, que adapta Darío Facal, un text que mescla la interpretació dramàtica amb cançons d'estil Rock, Jazz o Heavy i queprotagonitzen els actors catalans Carmen Conesa i Edu Soto, a partir de l'11 de març.

Facal ha fet una adaptació irreverent en la què els dos protagonistes juguen i manipulen a la gent que els envolta utilitzant com armes la seducció, l'amor i el sexe. Laclos va escriure aquesta novel·la a finals del segle XVIII i en ella volia retratar la hipocresia i la baixesa moral, puritana i social de l'aristocràcia francesa de l'època anterior a la Revolució.

L'espectacle, què arriba al Teatre Goya després de funcionar molt bé i de fer temporada a Madrid, es representarà durant quatre úniques setmanes. La darrere funció serà el diumenge 5 d'Abril. 



Carmen Conesa i Edu Soto dos seductors en temps moderns

La Marquesa de Marteuil (Conesa) i el Vescomte de Valmont (Soto) són dos aristòcrates que només són feliços turmentant, manipulant i seduint aquelles persones que es troben. Es consideren superiors a la resta i se n'aprofiten per viure la vida d'una manera què la societat de l'època no estava preparada.

Una venjança personal farà que la història comenci i els personatges s'entrellacin entre ells en una trama d'amors i passions entre diferents personatges que remarca la crítica de Laclos a la societat de la França pre-revolucionària, tot lligat amb cançons i escenes coreografiades que serveixen per emfatitzar els sentiments i els desitjos dels personatges. 

Las amistades peligrosas està protagonitzada pels dos actors catalans. 
A ells se'ls suma la jove  Lucía Díez, a qui la crítica li augura un gran futur,
i també intervenen  Iria del Río,  Cristóbal Suárez,  Mariano Estudillo,  Lola Manzano. 

Plantejament escènic, segons Darío Facal

El nostre muntatge explora la integració i els contrasts que sorgeixen al contraposar un text clàssic amb un llenguatge escènic que pretén desenvolupar al màxim la dimensió plàstica i visual de l’obra. Per això aquesta versió no intenta modernitzar el text de Laclos. L’acció transcorre a França aprofitant el marc sociopolític dels anys anterior a la Revolució Francesa i la bombolla inalterable en la que vivia la aristocràcia. Alterar això per situar la trama en algun moment del segle XXI no faria més contemporània la historia que volem transmetre.

La música en directe permet remarcar emocionalment els diferents moviments de la història i ajuden a representar els moments més passionals de la trama sense necessitat de caure en allò més explícit i literal.

En definitiva, hem reunit sobre l’escenari una obra fonamental de la literatura universal per representar-la a través d’un llenguatge escènic radicalment contemporani en un intent de permetre’ns redescobrir una de les històries més universals del segle XVIII. 


Un text clàssic que perviu avui en dia

Pierre Ambroise Choderlos de Laclos (Amiens, 18 d'octubre de 1741 - Tarento, 5 de septembre de 1803) va publicar Las amistades peligrosas l'any 1782. És una novel·la epistolar, on els capítols se succeeixen en format de cartes entre la marquesa de Marteuil i el Vescomte de Valmont. 

El text de Laclos, una crítica ferotge de l'alta societat francesa d'abans de la Revolució de finals del segle XVIII, ha esdevingut un clàssic de la literatura europea: el seu erotisme, la seva imaginació i el maquiavelisme de les tretes que utilitzen per pervertir la gent que els envolta, fa que hagi estat adaptat moltes vegades tant en teatre com en cinema. 


0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More